Deze vraag is eigenlijk simpel te beantwoorden,
Mijn ogen werden weer geopend door Pim Fortuyn, omdat hij mij heeft laten inzien
dat er wel weer politiek bedreven kan worden door een stelling in te nemen en de
gevestigde orde op het matje te roepen als er fouten beslissingen worden genomen
in Den Haag.
We moeten de mensen de ogen laten openhouden
anders wordt het net zoals voorheen dat we weer worden ondegesneeuwd met feiten
en wetjes die nergens op slaan en totaal overbodig zijn.We moeten ons niet de
mond laten snoeren door de gevestigde parijen
Wat mij het meest stoort is dat het alleen
maar om de cijfers gaat bij de grote politieke partijen en niet om de mensen
zoals het eigenlijk behoort te gaan
Het feit dat de mensen hier in Nederland
worden ondergesneeuwd met cijfers en leugens om zo de stemmen van de kiezer te
krijgen is steeds meer een doorn in het oog van heleboel kiezers. Wat maakt 0,1
% nu uit over het geheel, de kiezer ziet het verschil niet in zijn portemonnee,
daarom vind ik het van het grootste belang mij zeer hard te maken voor de
werkende bevolking want die wordt altijd in de plannen van de grote partijen
vergeten.
Waarom moet er altijd alles op de werkende
burger verhaald worden is het dan zo in Nederland dat de werkende burger
gestraft wordt voor het feit dat men werkt om zijn eigen onderhoudt te voorzien.
Waarom worden de leuke dingen van de mensen
afgenomen door de grote politieke partijen als daar burgers er hard voor gewerkt
hebben om het leven te veraangenamen.
In politiek Den Haag praat men altijd over gemiddelden, maar
iedereen is een individu, het beleid moet wel voor iedereen zijn en, wat gebeurd
er nu dat er grote groepen mensen buiten de boot vallen door dit gedrag van
politiek Den Haag.
We moeten de politiek terug geven aan de burger, de burger
gaat meebeslissen wat we op de politieke agenda gaan plaatsen, wat er echt leeft
in de samenleving.
Daar ik werkzaam ben in de transport sector weet ik wat er
onder deze beroepsgroep leeft en de angsten die deze mensen hebben voor het
openstellen van de grenzen voor werknemers uit andere Europese landen. Met
openstelling van de grenzen dreigt er een ontslag golf te gaan ontstaan van
150000 werknemers. Vanaf 1 januari 2007 gaan de grenzen open en kunnen de
nieuwe werknemers zonder enige vorm van quota uit de andere Europese landen hier
aan het werk gaan en met dit feit is het aannemelijk dat de Nederlandse werknemers te duur
worden voor
deze sector. Dit probleem is nog maar een topje van de ijsberg waarvoor ik mij ga
inzetten, deze belofte wil ik graag inlossen. We moeten zeer strenge regels
opstellen en strenge controles gaan uitvoeren zodat de Nederlandse Chauffeur
beschermt zijn voor de oneerlijke concurrentie vanuit de oost Europese landen,
dat deze mensen een baan zoeken in west Europa is geen probleem maar betaal deze
mensen ook naar de maatstaven en CAO wat hier in Nederland van toepassing is,
dus het bruto salaris wat de Nederlandse chauffeur verdiend. Dus niet zoals de
praktijken nu zijn dat een oost Europese werknemer bruto krijgt wat de
Nederlandse chauffeur netto krijgt, hierdoor is de Nederlandse chauffeur in de
ogen van de werkgever 40% duurder. Ook moet er streng gecontroleerd worden hoe
de inleen- constructies als er een Nederlands bedrijf een kantoor in Oost Europa
heeft en dan via dit kantoor Oost Europese werknemers bij het Nederlands bedrijf
inhuurt omdat dit Nederlands bedrijf wagens over heeft, hierdoor kan hij de
Nederlandse CAO ontduiken.
Bij de CAO onderhandelingen in de tijd dat het zo goed ging in
Nederland een jaar of 8 geleden is er afgesproken dat de vrachtchauffeurs geen
loonsverhoging kregen omdat destijds het te duur voor de werkgevers werd als de
vrachtwagenchauffeurs meer loonsverhoging zouden eisen. In deze
onderhandelingen met de vakbonden is er afgesproken dat er ipv +/- 9%
loonsverhoging die dan over een aantal jaar verdeeld zou worden omgezet werd in
premie voor PREPENSIOEN. Deze uitkomst van de onderhandelingen is positief
beantwoordt door deze hele beroepsgroep van vrachtwagenchauffeurs en
kraanmachinisten.
Hoe kan een regering deze afspraken teniet doen terwijl de
afspraken zwart op wit staan(nu weet ik wel dat de regering altijd een afspraak
kan overrulen) maar wat nu het punt is bij de vrachtwagenchauffeurs is waar
blijft dan de loonsverhoging die wij met zijn allen hebben ingeleverd (de 9%)
Hetzelfde is gegaan met de ADV(ATV) dagen, hier hebben ook de
vrachtwagenchauffeurs een loonsverhoging ingeruild voor extra vrijen dagen. Deze
extra vrijen dagen was een composatie omdat er geen loonsverhoging gegeven kon
worden en om vrachtwagenchauffeurs aan het werk te helpen omdat het destijds erg
slecht ging in de transport branche, er was bijna geen werk en er vielen erg
veel ontslagen dus daardoor was de werkeloosheid erg hoog onder de
vrachtwagenchauffeurs. Deze afspraak tussen werkgevers en werknemers heeft zijn
vruchten afgeworpen want vrij snel is het tij gekeerd en werden er weer volop
vrachtwagen chauffeurs aangenomen. Nu worden deze ADV dagen de
vrachtwagenchauffeurs weer ontnomen, dit voorstel is afkomstig van de werkgevers.
Met andere woorden we hebben de werkgevers destijds geholpen om geen
loonsverhoging te vragen maar vrijendagen en nu laten de werkgevers ons in de
kou staan voor het afschaffen van deze ADV dagen.